Sponsorimme Pirkanmaan Paahtimo

Sponsorimme Pirkanmaan Paahtimon Teijo Villa ja Pekka Heinonen kertoivat meille Helsinki Coffee Festivaleilla yrityksen alkutaipaleesta ja toiminnasta. Puhuimme myös Direct Trade -tuontimallista ja sen haasteista.

18121044_767890626714255_4012856465915183100_o
Kuva Paavo Pykäläinen

2000-luvun lopulla Teijo Villa päätti ottaa elämälleen uuden suunnan, kirjaimellisesti: hän jäi pois S-ryhmästä ja lähti kiertämään moottoripyörällä ympäri maailmaa. Matkallaan hän joi kahvia eri paikoissa ja huomasi, että kahvi saattoi olla hyvinkin erilaista. Se herätti hänet pohtimaan, mikä on hyvää kahvia. Kiinnostus kahvin maailmaan heräsi näiltä matkoilta.
2002 Teijo Villa perusti Cafe Solo Oy:n ja vuonna 2005 kahvilan yhteyteen Poriin avattiin pieni paahtimo. Yrityksen painopiste siirtyi kahviin.

Pirkanmaan Paahtimo tuli mukaan kuvioihin, kun 2007 yrityskauppojen myötä Fresh Coffee -paahtimon tiloissa jatkettiin uutta paahtimotoimintaa Probat-paahtokoneen voimin. Vuonna 2011 paahtimo muutti uusiin tiloihin Tampereelle ja toiminta jatkui Pirkanmaan Paahtimona uuden Probatin kanssa. 2013 paahtimo yhdistyi Porin Cafe Solon kanssa, minkä myötä syntyi Kahviakatemia, joka on tarkoitettu testaamista, tuotekehitystä ja koulutusta varten.
Pirkanmaan Paahtimon markkina-alue on valtakunnallinen, kun taas Porin pienpaahtimossa keskitytään paikallisiin markkinoihin ja lähialueisiin.

Kiinnostuminen paahtamiseen on lähtenyt luonnollisen prosessin kautta: kun kiinnostuu ja tutustuu kahvimaailmaan ja koulutusten kautta kahvilaitteisiin, herää luonnollisesti kiinnostus myös koko tuotantoprosessiin. Teijo Villa toteaa myös, että pienpaahtimoilla on mahdollisuus vaikuttaa vallitsevaan kahvikulttuuriin tuomalla markkinoille monenlaisia kahveja ja paahtoja, sellaisella tavalla mihin suurempien markkinavolyymien teolliset laitteet eivät pysty. Pienpaahtimot pystyivät myös parempaan laadulliseen tarkkuuteen ja sitä etsittiinkin viljelijöistä lähtien.

Laatu onkin Pirkanmaan Paahtimolle kahvien valinnassa tärkeää. Pekka Heinonen kertoi erilaisista väylistä, joiden kautta kahvi päätyy paahtimolle. Raakakahvitukkureilta saadut näytteet testataan ja maistetaan. Tärkeää on, että kahvi on puhdasta ja laadukasta. Huonoa epäpuhdasta kahvia ei haluta valikoimiin.
Olemassa olevat kontaktit ovat myös tärkeitä. Pari vuotta sitten lähdettiin luomaan kontakteja Kolumbiaan ja matkustettiin myös paikan päälle. Näin pääsee henkilökohtaisesti paikanpäälle tapaamaan viljelijöitä ja testaamaan näyte-eriä kahveista. Tämän yhteistyön kolumbialaisten viljelijöiden kanssa paahtimo toivoo jatkuvan tulevinakin vuosina.
Kansainvälisistä tapahtumista saattaa myös löytää mielenkiintoisia kahveja esimerkiksi paikalla olevilta raakakahvitukkureilta.

Pekka toteaa, että kahvivalikoimaa on kyllä saatavilla vaikka kuinka paljon, mutta riippuu sitten, mitä itse haluaa. Hinta-laatusuhde on myös kahvin hankinnassa tärkeää.

18121474_767890616714256_7889947940997504789_o
Kuva Paavo Pykäläinen

Matka Kolumbiaan oli mieltä avartava kokemus. Henkilökohtaisesta kokemuksestaan Pekka kertoi, että huomasi alueen elävän todella voimakkaasti kahvista. Hän kertoi myös, että iso osa kahvista käsitellään huonosti ja myydään todella halvalla paikallisille. Mutta sitten on myös niitä, jotka käsittelevät kahvin huolellisesti alusta loppuun ja saavat työstään paremman korvauksen. Erot kahvien välillä olivat suuret. Kaikki kahvi on viljelijöille ja työntekijöille rahaa, joten kaikki huonolaatuinenkin kahvi myydään johonkin eteenpäin.
Kolumbian matkalta löytyi hyviä Pirkanmaan paahtimon laatustandardeihin sopivia kahveja, joista ihmiset ovat täällä tykänneet.

Direct Trade -hankintamalli oli Helsinki Coffee Festivaleilla isona puheenaiheena. Myös Pirkanmaan Paahtimo pyrkii hankkimaan kahvinsa mahdollisimman suoraan ja läpinäkyvästi. Vaihdoimme muutaman sanan Pekan kanssa suoratuonnin haasteista.

Yksi asia on se, että maasta ja alueesta riippuen kahvin jäljitettävyys voi olla haastavaa. Joissain paikoissa kahvi kerätään suuremmalta alueelta ja kaikki kahvi heitetään sekaisin keskenään, minkä jälkeen kukaan ei enää tiedä, mistä kahvi on peräisin.

Byrokratia tuo myös omat haasteensa kuvioon. Riippuu paljon maakohtaisesta toimintatavasta kuinka helppoa tai vaikeaa kahvin suoramyynti maasta ulos on. Kahvimäärät ovat myös asia pohdittavaksi, sillä on tärkeää miettiä, millaisia määriä on järkevää tuoda kustannuksiin nähden. Viljelijät myös haluavat usein rahat heti ennen kahvin lähettämistä, mutta ostajan täytyy olla varma, että on saamassa juuri sen kahvin, mikä oli tarkoituskin. Kahvin osto- ja myyntiprosessi kysyy paljon luottamusta puolin ja toisin.

Kahvin ostajalla täytyy myös olla reagointikykyä ja resursseja tehdä nopeastikin kauppaa. Joskus saattaa olla tarjolla loistavia ehkä pienempiä kahvieriä hyvään hintaan, jolloin täytyy olla nopea ja kykyä investoida, jottei hyvät kaupat mene sivu suun.

Vielä viimeinen kommentti Pekalta. Mikä asiakkaille tuntuu olevan kaikkein yllättävintä kahvin paahtamisen suhteen: ”Monesti ihmiset yllättyvät paahdon ajasta – se ei kestäkään montaa tuntia, niin kuin monet ovat kuvitelleet. Osa ei ole edes nähneet raakapapuja ennen paahtamista.”

 

PIRKANMAAN_LOGO (1) (1)

 

MYYMÄLÄ
Patamäenkatu 2, 33901 Tampere
Ma-Pe  9-17

Muina aikoina sopimuksen mukaan

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s